Om Hattiefeberen i
Lillehammers skolebestyrelse
I debatten om framtidig skolestruktur i Lillehammer
kommunestyre i slutten av november, var det flere som mente at man hadde en god
støtte i ryggen, for det var jo dette John Hattie mente. Dette er et godt uttrykk
for «Hattie-feberen» som Professor Gunn Imsen ved NTNU kaller den. Samme
professor har kritisert denne bruken på en grunnleggende måte, ikke minst i
spørsmålet om store og små skoler (Imsen, 2011). Hattie er kjent for sine
studier av store grupper av forskningsresultater – såkalte metastudier, eller
rettere sagt megastudier av metastudier. Det er nå allment kjent at de studiene
som er blitt inkludert på spørsmålet om store og små skoler handler om skoler i
en helt annen størrelsesorden (skoler med 400 elever er små i USA) og de
handler om aldersgrupper fra 14 og oppover.
Selv om Lillehammer Kommunes skoleledere skulle ha sterk
tiltro til Hatties forskning, hører effekten av å øke skolestørrelse til den
gruppen av tiltak Hattie selv regner som svært liten, -like liten som effekten
av å ta i bruk mer IKT i skolen. Dette er jo et annet tiltak Lillehammer
kommune satser mye penger på, og som i følge Hatties egen argumentasjon har
meget liten verdi sammenliknet med over 100 andre tiltak som foreslås. Et annet
forhold Hattie trekker fram er at lekser har liten effekt og økt
lærerkompetanse heller ikke har særlig effekt. Han karakteriserer dem som myter
(Hattie, 2015). Dersom Lillehammer Kommune ønsker å bruke Hatties forskning som
rettesnor for sin utvikling, er det altså mange andre ting som ville vært mer
virksomt. Det betyr blant annet at de må forlate sin egen antakelse om at økt
lærerkompetanse vil føre til bedre resultater. Den effekten er også beskjeden
ifølge hans egen fråtsing i grandiose data. Derfor bør ingen forledes til å tro
at den støtte saksbehandlerne påberoper seg har noen som helst slags verdi.
Professor Svein Sjøberg viser i en kritikk til at svært
mange forhold Hattie peker på, er standard viten dosert fra norske læreseter i
mange tiår, som for eksempel at relasjonen mellom lærer og elev er viktig. Til
tross for at lang rekke selvfølgeligheter har fått tallfestet sin effektivitet,
lider verket «Synlig læring» av en rekke svakheter. Det problematiske er at han framstilles som
han har funnet «det hellige beger». Hans tyske kritiker Ewald Terhart (2011)
har skrevet en alt annet enn flatterende anmeldelse av «Visible Learning» i Journal of Curriculum Studies som
tilsvarer kritikken som er kommet også fra norske kritikere. Blichfeldt (2011),
Sjøberg (2012), Solstad (2015) og Dahl (2015) har informert allmenheten i stort
monn om svakheter ved Hatties metode spesifikt, og denne typen forskning
generelt. Krassest av alle er kanskje statistikeren Arne Kåre Topphol, fra
Høgskolen i Volda (2011), som har framført en knusende kritikk av Hatties
metodebruk, en kritikk han faktisk har innrømmet er berettiget. Det verste er
kanskje at framstillingen er slik at den søker etter «hva som virker» i sine
enkeltfaktorer. Det blir som å spørre hvilken muskel som raskest responderer på
trening, og straks trene den ene muskelen i tro på at kroppen blir sterkere.
Kongsbergstudien viser også til Hattie, fordi det «så kjekt
å bruke». Kongsbergstudien er en meget omtrentlig kalkyle basert på noen
bestemte forestillinger om krav til spesialrom og lærerkompetanse. Alle
forutsetningene er tenkt knyttet til optimal bruk av spesialrom og at
utnyttelsen av faglæreres kompetanse skal være 100%. I det første tilfelle er
idealet barneskoler mest effektive når de har 700 elever på fire paralleller,
og Ungdomsskoler skal ha 6 paralleller med 500 elever. For full utnyttelse av
faglærerkompetansen anbefaler Kongsberg kommune barneskoler på 430 elever og
ungdomsskoler på 350. Hele resonnementet bygger –igjen – på Hatties forskning
og Asplan-Viaks notat. Ingen andre forutsetninger er tatt høyde for. Det er
også det eneste dokument jeg har sett (og kanskje det eneste i verden) som argumenterer for å bygge større barneskoler enn
ungdomsskoler. Dette alene viser hvor lite sunn fornuft som er tatt i bruk.
Et overveldende inntrykk er at norsk, nordisk og
internasjonal forskning er at forskjellene i elevers læring i skolen – om den
er stor eller liten - er små, og tenderer til å gå i retning av små skolers
favør. Med hensyn til sosial læring stiller det seg likens. Slike ting har ikke
Hattie forsket på, og det ymtet han har gitt om at skoleytelser øker med
skolestørrelse er tilbakevist av statistikere og pedagogiske eksperter, både
fordi skolestørrelsen mellom USA og Norge ikke kan sammenliknes, og at det
metodiske grunnlag ellers er sviktende. Det finnes en lang rekke studier som
både er statistisk funderte, eller bygger på omfangsrike triangulerende design
(kombinasjoner av kvalitative og kvantitative metoder) som har studert
fagfeltet spesifikt, og som viser helt andre resultater.
Det betyr ikke at alt er rosenrødt i små skoler. Vi har
forskning som viser at langt fra alle skoler og lærere bruker mulighetene som
ligger i aldersblandet undervisning, eller bruker det lokale samfunnet
optimalt. Det pussige er at mange mennesker tror at når problemer oppstår på
små skoler er det fordi de er små, mens problemer i store skoler ikke legges
til «størrelse» som problem. Problemene med mellomstore og store skoler er også
mange og skyldes mange forhold. Det å drive utdanning er med andre ord
komplekst enten skolen er stor eller liten. Det viktigste funnet i nyere
forskning er at elever som har det tungt på små skoler, strever enda mer på
større skoler. En helt fersk amerikansk studie som har studert sammenhengen
mellom skoleytelser og størrelse for grunnskoler,
noe Hatties undersøkelse ikke gjorde, viser nemlig at individuell oppfølging i
mindre skoler hjelper elever med stort behov, og at den samme gruppen «…perform
significantly worse on math and reading standardized tests» (Gershenson &
Langbein, 2015, s.151) i større skoler. Det utgjør et sterkt argument for at
man skal holde norske skoler små.
Litteratur:
Blichfeldt, J.F. (2011) Om gyldig forskning og bruk av
forsknings- og testresultater. Bedre Skole nr.4, 12-17
Dahl, T. (2015) Skal evidens styre skolen? http://www.aftenposten.no/meninger/Skal-evidens-styre-skolen-8009436.html
Gershenson,
S. & Langbein, L. (2015) The effect of primary school size on academic
achievement. Educational Evaluation and
Policy Analysis, 37(1S), 135S-155S.
Hattie, J. (2013) Synlig læring. Oslo: Cappelen Damm
Akademisk
Hattie, J.
(2015) Dispelling myths about improving achievement. Why smaller class sizes,
homework and projects don’t always benefit learning. District Administration, 51(9), s.78-78
Imsen, G. (2011) Hattie-feberen i norsk skolepolitikk. Bedre Skole nr.4 18-25.
Sjøberg, S. (2012) «Visible learning»: Ny giv for norsk
skole? Utdanning nr.21, 44-47.
Solstad, K.J. (2015) Eindimensjonal oppfatning av skulen
sine oppgåver. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Eindimensjonal-oppfatning-av-skulen-sine-oppgaver-7992134.html
Terhart, E.
(2011) Has John Hattie really found the holy grail of research on teaching? An
extended review of Visible Learning. Journal
of curriculum studies, 43(3), 425–438
Topphol, A.K. (2011) Kan vi stole på statistikkbruken
i utdanningsforskinga? Norsk
pedagogisk Tidsskrift, 95(6), 460-471.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar