Bruk og misbruk av
Nasjonale prøver.
I framlegget Lillehammer Kommune har laget for å motivere
nedlegging av små skoler i Lillehammer, brukes et argument om at de små skolene
leverer dårlige resultater på nasjonale prøver, og at kvaliteten på skolen
dermed blir for dårlig. Følgelig bør de legges ned. De hevder også at disse
skolene har svakere kollegialt samarbeid, utilstrekkelig kompetanse og for lite
motiverende læringsmiljø enn de større skolene. Etter mitt syn er påstandene
grunnløse.
Disse slutningene trekker man av målte resultater fra
nasjonale prøver fra 2010-2013, og det tegnes ut i en graf som viser de tre
skolenes «begredelige» score i forhold til de øvrige.
Hva så med dataene kommunen har brukt? Nasjonale prøver er
utviklet for å informere lærere og skoler, samt skoleeiere hvordan elever
svarer på noen bestemte spørsmål i tre fagområder på 5 trinn for barneskolens
del. Resultatene samles og organiseres digitalt og meldes tilbake med det
formål at man skal lete fram områder man kan forbedre seg på. Det er dette de
nasjonale prøvene er ment å skulle brukes til. Likevel er det mange skoleeiere
som i likhet med mediene offentliggjør de gjennomsnittstallene man kan regne ut
som resultat for skolene. Dette blir feilinformasjon! Og forklaringene er
enkle.
Forskerne ved NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og
utdanning) som evaluerte bruken av nasjonale prøver, framhever at 8 av 10
norske barneskoler har så lavt antall elever at den statistiske usikkerheten
blir stor, - så stor at sammenlikning ikke gir mening. I en kronikk i
Aftenposten med den megetsigende tittelen ”Bruk og misbruk av nasjonale prøver”
i 2013 skriver de:
”Over 40 prosent
av barneskolene har færre enn 20 elever på femte trinn, og da bør det strengt
tatt ikke beregnes gjennomsnittstall i det hele tatt. Hverken
utdanningsmyndighetene eller mediene ser ut til å ha tatt inn over seg hvor
stor den statistiske usikkerheten i resultatene faktisk er for hver enkelt
skole og kommune.”
I den store rapporten forskerne laget vises det til at
kommunene er advart fra Utdanningsdirektoratet mot å gjøre sammenlikninger
mellom skoler. En professor i statistikk ved Norges handelshøyskole, Jan Udbø,
har vist at når ikke usikkerheten tas hensyn til, retter man ofte ”baker for
smed”, og man henger noen skoler ut, mens andre blir rosverdige uten grunn. Kommunen
er klar over usikkerheten, og burde latt det være. I stedet henger man ut fire
små skoler, barna og foreldrene, samt lærerne.
Dataene ble samlet inn for at
dataene skal brukes for å lære noe om hvordan læringsresultatene kan bedres. De
er ikke samlet inn for forskningsformål, og er heller ikke av en slik art at
uavhengige kan etterprøve dem. De tar heller ikke hensyn til personvern eller
taushetsplikt.
Hvis en skal feste lit til skoleadministrasjonens utregning,
- og det skal en definitivt ikke i
dette tilfellet - har de grunn til å tro at de har skapt noe nær en
vitenskapelig revolusjon på dette området. I over 100 år har vitenskapsmenn og
kvinner forsøkt å bevise at større skoler skaper bedre resultat enn mindre. De
har ikke klart det. Snarere viser svært mange forskningsrapporter (referanser
kan oppgis til interesserte) at det motsatte er tilfelle, og det er liten grunn
til å tro at Lillehammer Kommune greier å rokke tilliten til så vidt sikker
viten.
De forskjeller vi finner mellom skoler i Norge skyldes først
og fremst de såkalte sosioøkonomiske variabler. Gudmund Hernes,
Arbeiderpartiets store utdanningsteoretiker, viste for mer enn 40 år siden at
når man korrigerte for barns sosioøkonomiske bakgrunn, jevnes forskjeller ut.
Det er en hovedregel i norsk utdanningssosiologi og den tilgjengelige forskning
vi har fra hele kloden: faktorer som voksnes utdanning, lønn, familierelasjoner
skaper ulikhet, og når vi statistisk korrigerer for dem, utliknes ulikhetene. Men ulikhetene mellom bydeler og grender kan like gjerne følge andre grenser og linjer enn sentrum/periferi.
Min oppfatning er at kommunen gjør seg skyldig i misbruk av
dataene fra nasjonale prøver for å oppnå en politisk hensikt. Jeg tror tallene
er fundamentalt gale. Kommunen bruker data som ikke kan etterprøves av
utenforstående, og som derfor blir å anse som et hjemmesnekret og verdiløst
resultat. De setter hensyn til personvern og etikk til side. De misforstår
tallenes utsagnskraft, og tror de viser noe om skolenes kvalitet. Uansett hvor
gode eller dårlige resultat en skole oppnår på nasjonale prøver, sier de
”...ikke noe som helst om hvilket arbeid som er lagt ned fra lærernes eller
rektors side for å gi elevene god undervisning”, i følge NIFU-rapporten om de
nasjonale prøvene. Jeg mener kommunen gjør lurest i å legge dette til side, og
heller be om tilgivelse for sitt misbruk av tall – og den tillit elever, foreldre
og skoler har gitt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar