Forskning om små og store skolers styrker og svakheter
Kommunen legger til grunn at man har bragt på det rene hva
«forskningen sier» om små og store skoler og hvordan størrelse virker inn på
skolenes kvalitet. Grunnlaget er en rapport laget av Asplan-Viak for
Utdanningsdirektoratet i 2007. Dette er et konsulentfirma som leverer på
bestilling for store oppdragsgivere. Rapporten er nedlastbar fra
Utdanningsdirektoratets webside. I motsetning til hva
oppdragsforskningsinstitutt eller offentlige organ leverer fra seg er skriftet
ikke påført verken navn eller nummer, informasjon om oppdragets mandat og natur
og er ikke forsynt med litteraturliste.
Forfatteren, Tone H. Sollien, har
skrevet 7 sider, med mye tekst på kulepunkter. Hun bruker mye energi i de få
sidene på å kommentere en «uteligger» i litteraturen, med andre ord en helt
atypisk undersøkelse, som forøvrig er kraftig imøtegått av forskere med lang
fartstid i dette spesifikke forskningsfeltet. Hun finner støtte for at store
skoler kan ha bedre resultater i en artikkel forfattet av tre amerikanere i
2002, men som er sitert fra sekundærkilde. Den øvrige litteraturen hun har lest
framstiller et syn som sier at skolestørrelse ikke har noen særlig innflytelse
på hva elevene lærer. Litteraturutvalget er smalt, og ikke ført fram til en
litteraturliste. Hadde dette notatet blitt lagt fram som et studentarbeid ved
hvilken høgskole eller universitet som helst, ville fravær av litteraturliste, mange kulepunkter og tendensiøst og lite overveid valg av kilder neppe kunne blitt godkjent. De andre fem arbeidene Sollien har vært forfatter til,
som er registrert i Oria (den sentrale bibliotekstjenesten for universitet og høgskoler i Norge), har ikke teoretiske drøftinger og knapt
litteraturreferanser. I de arbeidene som lar seg laste ned, refereres det til to
-2- andre kilder. Så vidt jeg kan se er ingen av dem søkt publisert i
fagfellevurderte fora, som er et minimum for at en forsker skal få
anerkjennelse. Det er med andre en syltynn rapport av en svært lite meritert
forsker. Det kommer i kategorien "Resultat som bestilt". Det tjener ikke skoleadministrasjonen til ære at de velger å legge
dette ved, og det er ille at et statlig organ som Utdanningsdirektoratet, som mener seg å bygge på forskning og evidens, publiserer slikt materiale.
Det andre dokumentet de setter sin lit til er en utredning
fra Kongsberg kommune. Denne inneholder et sammendrag av rapporten ovenfor og
fører fram en argumentasjon for at prinsippet for skoleplanlegging skal være
utnytting av areal og lærer-kompetanse, - altså rene regnestykker fra en
planleggers fantasier om den perfekte økonomisk begrunnede idealstørrelse. Jeg
tror dette må være den eneste rapporten som anbefaler at man bygger barneskoler
for over 400 elever, mens ungdomsskoler godt kan være betydelig mindre. Det
beste man kan si om dette skriftstykket er at det viser hvordan forfatteren av skriftet har
kommet fram til sine resultat.
Den tredje rapporten er fra IRIS-instituttet i Stavanger
utført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og er utgitt som formell rapport
med ISBN-nummer. Den bygger på spørreskjema sendt til styrere ved et
representativt utvalg norske barnehager, samt kvalitative studier av seks
barnehager. Rapporten på 211 sider fører et saklig og balansert språk med
argumenter det går an å argumentere mot eller si seg enig i. Den er sitert 11
ganger i Google Scholar, men ikke i forhold til "størrelse og kvalitet". En
kritikk av rapporten fra min side er at den ikke reflekterer over hva «moderne»
barnehagepedagogikk representerer, og at ikke "basebarnehageorganisering" tolkes
innenfor en slike referanseramme. Spørreskjemaet baserer seg på
barnehagestyrernes perspektiv, og ikke ansattes, foreldres eller barns
perspektiv. Rapporten leverer gode argumenter for at små barnehager oppleves
som gode og gavnlige, med godt beskrevne positive effekter. Ingen av forfatterne
har ifølge tilgjengelig litteratur skrevet om sammenhenger mellom kvalitet og
størrelse i andre sammenhenger verken før eller senere. Dette er med andre ord en engangsforeteelse,
som heller ikke siteres i faglitteraturen for sine utsagn om størrelse og
struktur.
Den fjerde rapporten er en utredning utført av
Østlandsforskning. Forfatternavn, mandat og oppdragets natur er påført riktige
informasjoner, og har fått ISBN-nummer. Hoveddelen av rapporten omtaler demografiske
trender og folketallsutvikling, og er godt utført samfunnsgeografisk arbeid. Et
kapittel om effekten av skolenedleggelse for folketall og velferd er imidlertid
skjemmende i betydning av at utvalg for intervjuene er sterkt ensidig, og at et
viktig spor, nemlig at fire grender arbeider for å etablere private
Montesorriskoler som resultat av nedleggingen, er sterkt underkommunisert. For
øvrig sier rapporten ikke noe til støtte for store eller små skoler.
I sum ser det ut til at det kommunens politiske ledelse
legger fram som forskning delvis består av en vandrehistorie av en rapport fra Asplan-Viak, som
det tjener Lillehammer Kommune og Utdanningsdirektoratet lite til ære å bygge
noe som helst på, enn si distribuere. Kongsberg-studien kommer i samme
kategori. IRIS-studien er en ensom svale som ikke bygger på annen norsk eller
utenlandsk empirisk forskning i synderlig grad. Funnene er ikke publisert
videre og det har ikke funnet sted noen forskningsmessig diskusjon om funnene
etterpå, i form av tidsskriftsbidrag eller annen aktivitet i fagpressen. Man
kan godt lese rapporten som en god støtte til små barnehager. ØF-rapporten er
solid i hovedsak, med et forskningsmessig feilskjær i spørsmålet om effekten av
skolenedlegging. Ingen av forfatterne har, og her må tas forbehold om at en kan ta feil, skrevet om skolestørrelse, læringsutbytter og skolers kvalitet i andre sammenhenger. De står heller ikke i noen diskurs, verken nasjonalt eller internasjonalt, om disse sakene.
Det er dette jeg, i noen møter der skolepolitikere har
møttes, har framholdt som svært slett bruk av det store vell av
forskningslitteratur på området som finnes. Det meste av denne gir nemlig
støtte til at små skoler gjør et utmerket arbeid, og at skolenedlegging
dramatisk kan forverre levekårene i grendene. Kommunens valg av litteratur gir
et fortegnet bilde av hvordan små skoler virker. I tillegg kommer så kommunens
famøse bruk av data fra de nasjonale prøvene, som et uttrykk for egen
forskning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar