torsdag 28. januar 2016

Nasjonale prøver for grenda - et debattinnlegg i GD 28.1.16


Nasjonale prøver, sportsjournalistikk og kunsten å smøre seg bort

Medier og politikere er svært interesserte i hvordan vi ”ligger an” når det gjelder nasjonale prøver. Sist mandag 25.1. bringer GD en reportasje som sier at i Lillehammer står det dårlig til for 5.klassingene. Heldigvis greier Røyslimoen skole seg bra, men det er synd for Lillehammer, som setter seg så høye mål. De skal bli best i Oppland. Konkurransen blir hard, fordi Vågå skal bli best i Norge. Da må de slå både Lillehammer, Oslo og Bærum og ikke minst – forunderlig nok – små kommuner i Sogn og Fjordane. Hva kommer Gjøvik til å gjøre da? Dette strevet for å bli den beste passer kanskje i en kommune som har mange sportsbragder å hvile på. Men er dette et idrettsstevne?

Nei, det er ikke det. Den heseblesende jakten på å bedre resultater på indikatorer som nasjonale prøver, fører lite til. ”Testenes tiår” har det blitt kalt, perioden etter den første PISA-undersøkelsen. Vi som har hatt barn i Lillehammerskolen har merket hvordan samtalene med lærerne ble mer og mer preget av at læreren sjekket testresultater, stirrende på skjermen, som om vi var hos legen og var spent på blodtrykk eller nye medisiner. ”Øv på de nasjonale prøvene” synes å være den mest nærliggende medisin. I Oslo gjøres det i stor skala, og i Sogn og Fjordane likeså. I Oslo øves det også på kartleggingsprøver, fordi skoleledere får ros og belønning i takt med bedre testresultat. Finland, som hele verden ser opp til fordi man scorer så godt på PISA-testen, tester sine elever svært lite. I USA vendes nå trenden i retning av færre tester

Forskere ved NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) som evaluerte bruken av nasjonale prøver, framhever at 8 av 10 norske barneskoler har så lavt antall elever at den statistiske usikkerheten blir stor, - så stor at sammenlikning ikke gir mening. I en kronikk i Aftenposten med den megetsigende tittelen ”Bruk og misbruk av nasjonale prøver” i 2013 skriver de:

Med så få elever blir gjennomsnittstallene, som viser elevenes prøveresultater fordelt på mestringsnivåer, svært usikre. Over 40 prosent av barneskolene har færre enn 20 elever på femte trinn, og da bør det strengt tatt ikke beregnes gjennomsnittstall i det hele tatt. Hverken utdanningsmyndighetene eller mediene ser ut til å ha tatt inn over seg hvor stor den statistiske usikkerheten i resultatene faktisk er for hver enkelt skole og kommune.

Flere av de som har laget de nasjonale prøvene er bekymret for denne vendingen. Prøvene var ment som underveisvurderende, kartleggende og veiledende i forhold til ønsket om å utvikle kvalitet lokalt. Nå er dette mange steder i Norge totalt overkjørt av tendensen til gjøre kvalitetsindikatorene til hovedsak. De har fått symbolverdi og blitt ”high stakes” – altså de får stor politisk betydning. GD er med på galeien, og politikerne dilter med. 

Tre forskere ved Universitetet i Oslo som har vært sentrale i lesetesten skriver i en artikkel at mottakelsen av de nasjonale prøveresultatene «minner om sportsjournalistikk: «bedre enn i fjor, rangering, de beste elevene, de dårligste skolene…» Vi som arbeider med prøvene, skulle gjerne sett andre overskrifter med sterkere rot i virkeligheten, ..» (Frønes, Roe og Vagle, 2012, s. 147). ”Læringsutbytte” er blitt et nytt uttrykk i denne sportsjournalistiske vrien. Politikere forstår dette begrepet omtrent som lengdemålere i hoppbakken. Læringsutbytte er målbart og overført til elevene gjennom undervisning. Røyslimoens lærere demonstrerer den forstandige bruken av ordet: noe som vokser fram av gode relasjoner, der lærerne kjenner sine elever og underviser og involverer elever på fruktbare måter. Tålmodighet og ro kreves når lengdemålerne står og hyperventilerer ventende på neste hopp.

Jan Udbø, statistikkprofessor på Norges Handelshøgskole, sier at usikkerheten er så stor ved slike måter å måle på, at man i grunnen kan la være. Pedagogiske forskere på feltet advarer mot å tro at man måler kvalitet i skolen gjennom de resultatene elevene får på tester. Med uthevet skrift ytrer Grøgaard, Helland og Lauglo at de vil ”advare mot å tolke de indikatorer som samles inn som indikatorer på skolekvalitet” (2008, s.178). De forskjeller vi finner mellom skoler i Norge skyldes først og fremst de såkalte sosioøkonomiske variabler, sa Gudmund Hernes, Arbeiderpartiets store utdanningsteoretiker for mer enn 40 år siden.

Det er mye som tyder på at skoleadministrasjonen har smurt seg grundig bort i løpet de har lagt opp til når de bruker nasjonale prøveresultater som begrunnelse for å legge ned skoler. I saksframlegget om framtidig skolestruktur i Lillehammer har de slått sammen testresultater for en rekke år og skilt ut resultatene for små, mellomstore og store skoler. De har så laget en framstilling som viser at de små skolene (Buvollen, Ekrom og Saksheim) gjør det dårlig, og derfor må legges ned. De har dessuten funnet en forklaring ut fra de samme tallene: en mangler kompetanse hos lærerne, samarbeid og motiverende læringsmiljø! Ikke nok med det: John Hattie, den store New Zealandske forskeren, støtter kommunen i denne konklusjonen! Mer «high stakes» går det ikke an å gjøre det!

NIFU sier i sin rapport at slike sammenlikninger av skoler over tid ikke skal være mulig, og at kommuner advares mot å gjøre slike sammenlikninger (s.173). Her settes absolutt alle hensyn til statistisk usikkerhet til side. Uansett hvor gode eller dårlige resultat en skole oppnår på nasjonale prøver, sier de, ifølge NIFU-forskerne, ”..ikke noe som helst om hvilket arbeid som er lagt ned fra lærernes eller rektors side for å gi elevene god undervisning”. Dessuten er det umulig for andre enn de som har laget regnestykket å etterprøve resultatene. Tallene er nemlig ikke åpne for innsyn. Når det er slik at ingen kan teste sannhetsgehalten, kan man i grunnen påstå hva som helst. Jeg er urolig for om personvern og taushetsplikt er tilbørlig ivaretatt og mener man definitivt er på ville veier med bruk av nasjonale prøver.

Heldigvis er det lett å tilbakevise påstandene som kommer fram om at små skoler gjør det dårligere enn større skoler. Forskning fra folk med meritter og erfaringer fra dette området sier klart ifra at små skoler lager gode resultater, ofte bedre enn på større, og at den sosiale læringen ligger godt i overkant. En nestor i norsk utdanningssosiologi, professor Tore Lindbekk fra NTNU, hevder at dette er et konsistent funn gjennom årtier og at det antakelig er den individuelle oppfølgingen som gir denne effekten (2008). En helt fersk studie som har studert sammenhengen mellom skoleytelser og størrelse for grunnskoler viser nemlig at individuell oppfølging i mindre skoler hjelper elever med stort behov, og at den samme gruppen «…perform significantly worse on math and reading standardized tests» (Gershenson & Langbein, 2015, s.151) i større skoler. Det utgjør et sterkt argument for at man skal holde også norske skoler små, et synspunkt tilmed den siste oversikt fra OECD tiltrer (Abalde, 2014, s.43).


Lærere og rektor på Røyslimoen skole har skjønt noe vesentlig og stiller seg flegmatisk til det hele. De stoler på seg selv og bruker prøvene til å korrigere kursen om det trengs. De vet at neste år kan det stille seg annerledes, - tilfeldigheten og usikkerheten er stor. For de som ønsker å lese mer om de kritiske innvendingene mot saksframlegget til kommunen og vil granske litteraturen det er vist til, kan jeg vise til denne bloggen: http://bevarskolerilillehammer.blogspot.com/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar